Namioty


Namiot to nasz dom na cały czas podróży. Od jego powierzchni, wysokości i łatwości rozbijania jak i składania może zależeć czy urlop będzie przyjemny. Podział będzie lekko partyzancki, ale uważam że nie ma sensu rozwodzić się nadmiernie nad podziałem i opisem namiotów ekspedycyjnych.

Małe namioty turystyczne – są to przeważnie 2 lub 3 osobowe namioty typu iglo. Dostępne w dużej ilości konfiguracji wysokości, z przedsionkiem lub bez są produkowane przez wiele firm. Dobry namiot to wydatek od 250 do 1000zł. A warto wydać więcej, bo to sprzęt na lata i ma przetrwać cały wyjazd, a najlepiej kilka wyjazdów. Popularne rozwiązanie to namioty typu 2 sekundy z Decathlonu. Dobra cena, łatwe i efektowne rozkładanie to duży PLUS, jednak gabaryt po spakowaniu jako dość duże koło stwarza problemy zwłaszcza gdy jeździmy na spływy kajakowe czy w góry z plecakiem. Tu lepiej wybrać klasyczne iglo. Osobiście uważam że najlepsze namioty są od firmy Marabut, które nadal produkowane są w Polsce tyle, że dość drogie, optymalnym wyborem są czeskie Hanahy, które mają parę segmentów cenowych.

Rys. [17] Namioty turystyczne (Marabut Baltoro oraz Quechua 2 sec)

 

Duże namioty rodzinne – wygodne na dłuższe obozowanie bo można zorganizować przestrzeń życiową jak kuchnia, sypialnia i oddzielić się od dzieci. Jednak mało wygodne do codziennego rozbijania, do tego ciężkie, duże po spakowania i drogie…

Rys. [18] Namioty rodzinne (Coleman)

 

Namiot dachowy – dla wielu lans, ale funkcjonalności to nie można mu odebrać. Łatwy i szybki w rozkładaniu, do tego całe wyposażenie można mieć w środku, dzięki czemu zyskujemy przestrzeń w bagażniku. Oczywiście ma też wady. Pierwszą z nich jest cena, bo wydatek powyżej 2500zł, a drugą to podwyższenie środka ciężkości (auto staje się mniej stabilne w zakrętach). Ostatnim minusem jest przeznaczenie dla 2 dorosłych osób ew. z małym dzieckiem.

Rys. [19] Namioty dachowe (Eezi Awn i Autohome)

 

Sypialnia w aucie może być alternatywą dla namiotowego życia. Opisy znajdziecie w Patentach więc nie będę się rozwodził nad zaletami konstrukcji. Plusem takiego rozwiązania jest brak konieczności suszenia namiotu, ale mała przestrzeń może być klaustrofobiczna. Zabudowa łóżka pozwala także na dobra organizację bagażnika, lecz wprowadza ograniczenia jak dwuosobowość lub konieczność przekładania bagaży by rozłożyć łóżko.

Rys. [20] Sypialnia w samochodzie (projekt by Andziasss)

Poradnik ten powstał jako odpowiedź na pytania dotyczące sprzętu turystycznego oraz by uprościć dostęp do kompendium wiedzy na jego temat. Moim zamysłem jest wskazanie plusów i minusów oraz tego, na co należy zwrócić uwagę, by dobrze wybrać. Nie mam zamiaru kierować Czytelnika na wybór konkretnych produktów. Zamieszczone tu zdjęcia są przykładami używanych przeze mnie lub znanych z autopsji.

Zdjęcia pochodzą ze stron producentów takich jak: Primus, Campigaz, Waeco, Letherman, Victorinox, ARB, Black Widow, Gerber, Petromax, The North Face, Peli, Therm a Rest, Tatonka, Decathlon, Marabut, Mactronic oraz z portali i sklepów pangaea-expeditions.com, rangershop.pl, landklinika.pl, wgl.pl

Tekst: Wojciech „GaPa” Gapiński


 

avatar

Author: Wojtek Gapiński

Wojciech "GaPa" Gapiński ? były harcerz, turysta i fotograf. Zamiłowanie do gór, spływów kajakowych czy wypadów rowerowych z czasem przerodziło się w sposób na życie. Przez ponad 7 lat prowadziłem sklep turystyczny, gdzie dzieliłem się swoją wiedzą z klientami. Teraz rozwijam nową pasję, która towarzyszy mi od paru lat. Są to samochody terenowe i turystyka off-roadowa. Pierwsze kilometry przemierzałem Suzuki vitarą, obecnie jestem wiernym użytkownikiem legendy Camel Trophy.

Share This Post On